A rehabilitációs edzés

Magyarországon egyedülálló módon, Ambulanciánkon pácienseinknek lehetősége nyílik rehabilitációs edzéseken részt venni a hosszú távú aktivitási program keretében. A cikkben bemutatjuk, hogy miért szükséges ez és, hogy milyen edzéseken vesznek részt a betegek.

Mi a rehabilitációs edzés?

A rehabilitációs edzés egy átmeneti lépcső a gyógytorna és a sporttevékenység között. Az edzések során edzőink feltárják és korrigálják a helytelen mozgásmintákat, egyénre szabottan edzésterveket állítanak össze, amelyek során a páciensek megtanulják helyesen végrehajtani az alapmozgásokat.

Mi történik a rehabilitációs edzéseken?

A rehabilitációs edzéseknek nem az a célja, hogy pácienseinknél izomtömeget növeljünk. Ezeken a foglalkozásokon a pácienseket edzőink irányításával megtanítjuk a helyes, biztonságos és hatékony mozgásra. Elképzelhetetlen számunkra, hogy úgy végezzen valaki sporttevékenységet, esetleg úgy élje le további életét, hogy soha többé ne emeljen semmit, guggoljon vagy járjon, stb. Mivel ezek az alapmozgások mindenki számára szükségesek, ezért kell őket helyesen és biztonságosan megtanulni.

A rehabilitációs edzések minden esetben magánfoglalkozások keretei között zajlanak. Az edzőnek így lehetősége nyílik teljes mértékben egyénre szabott korrekciós stratégiát és edzésprogramot összeállítani, valamint ki tud szűrni minden apró hibát a mozgás közben, ezzel minimalizálva a sérülésveszély kockázatát.

Az edzések célja, hogy az edzők változatos, biztonságos és egyénre szabott programmal adják vissza a páciensek számára a hatékony, minőségi mozgás örömét.

Milyen eszközöket és módszereket használunk?

A használt eszközök és módszerek a következők:

  • FMS (funkcionális mozgásminta szűrés) és FMS korrekciók
  • Kettlebell
  • Ground Force Method ( játékos, saját testsúlyos edzésmódszer)
  • Kaatsu (véráram mérsékléses edzés)

Funkcionális edzés

A funkcionális edzés egy igen népszerű edzésforma, edzés szemlélet, amely igen nagy népszerűségnek örvend hazánkban és külföldön egyaránt. A Doctorfit Rehab Gymnél is lehetősége nyílik belekóstolni a funkcionális edzések világába. Pár szóban szeretnénk bemutatni Önöknek, hogy mit is értünk mi funkcionális edzés alatt, hogyan zajlik ez nálunk.

Mi a funkcionális edzés?

A funkcionális edzést meghatározhatjuk célirányos edzésként. Az első mondatból fakadóan minden edzésmódszer és eszköz lehet funkcionális edzés során alkalmazható, ami lehetővé teszi, hogy az edzéssel kívánt célunkat hatékonyan és biztonságosan el tudjuk érni. Edzőinkkel konzultálva lehetősége nyílik arra, hogy – céljai figyelembevételével – összeállítsunk egyénre szabottan egy olyan edzésprogramot, ami az Ön számára a legmegfelelőbb magán vagy csoportos edzések keretében.

Mi történik a funkcionális edzéseken?

Az első edzés alkalmával egy személyes, edzői konzultáción meghatározzuk a mozgással elérni kívánt célokat, valamint elvégzünk egy FMS felmérést (részleteket a Blog fül alatt olvashat), annak érdekében, hogy a megismerjük a helyes alap mozgásmintákat, amelyeket ha helytelenül végeznek, sérülést okozhatnak. Ezt követően edzőink kiválasztják - egészségi állapota, edzettsége, céljai, kora, stb. figyelembe vételével - azt a mozgásformát, amely a leghatékonyabb az Ön számára. Fontos, hogy számunkra a mozgás kivitelezésének tökéletessége az első, ez után kerülhet sor az edzés intenzitásának és volumenének növelésére.

Milyen eszközöket és módszereket használunk?

  • FMS, FMS korrekciós stratégiák
  • szabad testsúlyos edzések
  • Ground Force Method ( GFM)
  • kettlebell
  • konditermi (kör) edzés

Gerinc gimnasztika

A túl sok ülés, mozgásszegény életmód, az egyoldalú terhelés (munka vagy sport), a terhesség, vagy egy sérülés egyaránt károsan befolyásolhatja a testtartásért felelős izmok működését. A helytelen tartás gyakran kiindulópontja lehet egy későbbi, súlyosabb elváltozásnak, csökkent teljesítőképességnek, melyek hosszabb távon komolyabb egészségkárosodáshoz vezethetnek.
Ha a testtartásért felelős izmok egyensúlya felbomlik, az ízületek elmozdulhatnak helyzetükből, egyes izmok, szalagok megrövidülhetnek, vagy megnyúlhatnak. Ennek következtében fájdalom, izületi kopás, idegbecsípődés stb. léphet fel. A problémák megelőzésére, illetve a már kialakultak részleges kezelésére alkalmas a GERINCGIMNASZTIKA.

A bemelegítést gerincmobilizáló gyakorlatok követik, majd áttérünk a törzsizmok (has-, hátizmok) erősítésére. Lazítással, nyújtással fejezzük be az órát.
Kortól, nemtől, edzettségi állapottól függetlenül bárkinek ajánlható.


Szűcs Böbe
Gyógypedagógus, aerobik és személyi edző
Kaatsu specialista

Mi is az a Kaatsu?

A Kaatsu Japán eredetű eszköz és edzés módszer, amelyet évek óta nagy szeretettel és komoly eredményekkel használnak a szigetországban. Napi szinten közel 300.000 kezelést végeznek vele Japánban. Európában még csak most kezdték el használni, ezért érdemes bemutatni, hogy mi is valójában ez az eszköz.

A Kaatsu egy véráram korlátozása melletti alacsony intenzitású, ellenállásos edzés, amelynek hatására az egyszerű gyakorlatok végrehajtása is nehézzé válik. 1

Mit is jelent ez?

Leegyszerűsítve: a véráram mérséklésével „meghackeljük”, átverjük az idegrendszert. Alacsony mechanikus stresszel (kicsi súlyokkal/súlyok nélkül, egyszerű gyakorlatokkal) olyan hormonális válaszreakciót indítunk el a szervezetben, mint amikor egy nagyon kemény és nehéz edzést végzünk.

Miért jó a Kaatsu?

  • biztonságos
  • hatékony
  • gyors

Kik használják a Kaatsu-t?

  • gyógyászati, rehabilitációs szakemberek a beteg rehabilitáció részeként
  • sérült élsportolók a rehabilitáció felgyorsítása érdekében
  • élsportolók kiegészítő edzés módszerként
  • hobbi sportolók
  • senior atléták

Mire használjuk mi a Doctorfit RehabGym-ben?

  • Hosszú távú aktivitási programként a beteg rehabilitációs protokollban (a gyógytorna után)
  • Műtét után a fizikai aktivitás megkezdéseként

Amennyiben kérdése van, szívesen megismerkedne ezzel az eszközzel, módszerrel keressen minket bizalommal és próbálja ki nálunk!


Erbszt Ádám
Rehab Gym vezető